Met verbazing vernam de CD&V-fractie vandaag via een gemeentelijk persbericht dat het college van burgemeester en schepenen de beslissing heeft genomen om openluchtzwembad “De Lammekes” definitief te sluiten. Na de stopzetting van de maaltijdbedeling en de vastlegging van een personeelsenveloppe zonder budget voor sociaal beleid, opnieuw een erg ingrijpende beslissing voor Grimbergen, en dat terwijl er nog steeds geen beleidsplan voor handen is.

Tijdens de hete zomer van 2018 beloofde schepen van sport Gaudaen immers nog dat alles in het werk ging gesteld worden om tegen de zomer van 2019 een oplossing te vinden om het bad te kunnen openen. Zo ging onder meer bekeken worden of de uitbating niet kon worden uitbesteed of een publiek-private samenwerking tot de mogelijkheden behoort. Blijkbaar waren dit loze beloftes.

En zo verliest de parel van Brabant 1 van haar belangrijkste toeristische trekpleisters.  Niet alleen de Grimbergenaar die in eigen gemeente een duik in openlucht kon nemen, maar ook de Grimbergse camping zijn slachtoffer van deze beslissing.

Uiteraard kost een zwembad geld en is de uitbatingskost hoger dan de inkomsten, maar dat geldt voor elk zwembad.  Een gemeente dient haar budgetten te besteden ten dienste van haar inwoners. De Grimbergenaar mag niet de eerste besparingspost worden.

Nieuwe projecten

Het gemeentebestuur sluit het zwembad maar heeft nog geen plannen voor de nieuwe site. Graag doen wij als constructieve oppositiepartij dan ook enkele voorstellen.

Feestzaal en/of jeugdhuis, -lokalen

Door de sluiting van 2 feestzalen in het centrum van Grimbergen, het Fenikshof en de Vauxhal, is er een accuut probleem ontstaan voor het verenigingsleven. Bij het onderzoek dat tijdens de vorige legislatuur over de partijgrenzen heen werd opgestart om een vervanglocatie voor het Fenikshof te vinden bleef enkel de Charleroyhoeve over als mogelijke locatie in het centrum.

Met het verdwijnen van De Lammekes biedt zich een nieuwe mogelijkheid aan. Een nieuwe polyvalente zaal op de site van De Lammekes, al dan niet in combinatie met een  jeugdhuis en/of -lokalen lijkt ons een goede herbestemming.

Gymhal

De Grimbergse vereniging Gymnasport is met haar meer dan duizend leden bij de grootste sportclubs van Grimbergen. Deze vereniging is al lang op zoek naar een aangepaste hal. Niet alle turntakken kunnen namelijk zomaar in elke sporthal worden beoefend. Ook deze piste kan een optie zijn voor een mooi project voor Grimbergen.

Als CD&V-fractie hopen wij dat indien de beslissing om het openluchtzwembad te sluiten niet wordt herroepen, de Grimbergse meerderheid alle partijen betrekt om een nieuwe bestemming aan de site van “De Lammekes” te kunnen geven.