Al draagt de aap een gouden ring…

Donderdag 23/9 werd op de gemeenteraad de volgende stap gezet voor de vernieuwing van het gemeentehuis: de gunning aan het bedrijf dat het project zal uitvoeren. Afgelopen week namen we in een gemeenteraadscommissie een eerste keer kennis van het ontwerp. Esthetisch kunnen we zeggen dat het ons bevalt. Ongetwijfeld wordt het een mooi en eigentijds gebouw.

Maar, een glinsterende verpakking maakt het cadeau zelf niet noodzakelijk mooier.

Op het einde van de vorige legislatuur lag de eerste steen klaar voor de bouw van een nieuw sociaal huis en bibliotheek. Een duidelijk project met Strombeek-Bever als uitvalsbasis, een katalysator voor Strombeek-Bever, en bijgevolg heel Grimbergen. In de omgang spraken we van ‘het hoekgebouw’, omdat het op de hoek van de Wemmelstraat en de Soensstraat gepland was.

De sterkte van dit project was dat externe partners zoals oa. Kind & Gezin en het Huis van het Kind zouden geïntegreerd worden in hetzelfde huis. Zo zou er nog een meer laagdrempelige ondersteuning ontstaan en konden we het doelpubliek van het OCMW vanaf dag één vastgrijpen. Een absolute win-winsituatie. Deze piste verdwijnt met dit project voorgoed als sneeuw voor de zon.

Naast het OCMW wordt met deze nieuwbouw ook de bibliotheek weggehaald net daar waar ze het hardst nodig is om het Nederlandstalig karakter van héél onze gemeente op termijn te ondersteunen. Het wegtrekken van deze cruciale dienstverlening uit Strombeek-Bever blijft voor ons een doorn in het oog. We kunnen en willen dit idee niet ondersteunen.

Door te kiezen voor dit nieuwe project, heeft het nieuwe bestuur bijna 1 miljoen reeds betaalde erelonen in de vuilbak gegooid. Daarnaast heeft men 6 jaar tijd verloren. Het nieuwe gebouw zal ook nog eens 30% minder ruimte bevatten dan het ‘hoekgebouw’, dit terwijl de kostprijs nu al op een gelijkaardig peil zit.

Last but bot least: dit project hangt samen met een ander – zacht uitgedrukt – veelbesproken idee van deze meerderheid, namelijk de ondergrondse parking in Grimbergen-centrum waar niemand op zit te wachten. Zonder dit gebouw zou de verplichting voor bijkomende parkeerplaatsen er ook niet zijn. Met andere woorden: geen nood aan een nieuwe parking.

Alles bij elkaar geteld wordt de rekening voor de Grimbergenaar peperduur. Tel dat op bij het principe waarbij operationele OCMW-diensten en bibliotheek weggetrokken worden daar waar ze het hardst nodig zijn.

Dit zijn voor ons nadelen die niet opwegen tegen het voordeel om al het gemeentepersoneel op één locatie samen te brengen.

Dat doet ons besluiten dat dit misschien wel een mooie verpakking kan zijn, maar dat we niet achter de inhoud kunnen staan. Dat is dan ook meteen de reden waarom de CD&V-fractie tegengestemd heeft bij dit agendapunt op de gemeenteraad.

Lees de reacties ()
Lees de reacties () Verberg reacties