Grimbergen, 27 april 2018 - “Dit is één van de belangrijkste beslissingen van het afgelopen decennium in Grimbergen omdat we hiermee de open ruimte in Beigem en Humbeek voor de komende generaties garanderen”, reageert de Grimbergse CD&V-afdeling op het behalen van een meerderheid voor het omzetten van 37 hectare woonuitbreidingsgebied naar open ruimte. CD&V kreeg in de gemeenteraad steun van coalitiepartner Groen, twee onafhankelijken en oppositiepartijen Sp.a en UF. Open VLD en N-VA stemden tegen, Vernieuwing onthield zich.

“Dit dossier getuigt van een positieve toekomstvisie in het belang van het welzijn van onze inwoners. Onze inwoners wonen graag in Grimbergen en het is onze grootste wens om dat zo te houden. Om te vermijden dat bouwpromotoren de mogelijkheid behouden om in onze open ruimte her en der verkavelingen te bouwen op gronden die vandaag nog als landbouw- en bosgebied zijn ingekleurd, is de definitieve omzetting naar open ruimte een zeer belangrijke beslissing. Landbouwers krijgen ook de garantie dat zij hun activiteiten kunnen blijven uitoefenen. We hebben hiermee grote troeven in handen om het landelijk karakter van Beigem en Humbeek te behouden”, zegt burgemeester Marleen Mertens.

“Wij staan voor een leefbare toekomst in onze gemeente, anderen duidelijk niet”, zegt partijvoorzitter Daan Vertongen. “Door gebrek aan toekomstvisie en partijpolitieke spelletjes dreigden Open VLD en N-VA onze groene eigenheid in de Rand verloren te laten gaan. Het is onbegrijpelijk dat men hiermee de leefbare toekomst van onze jonge generaties op het spel wou zetten. Ook is het spijtig dat Vernieuwing verzaakte aan één van hun belangrijkste programmapunten”.

“Bovendien werd de afgelopen dagen al dan niet bewust veel foutieve informatie de wereld ingestuurd. Uiteraard willen wij dat inwoners die recht hebben op planschade hiervoor billijk vergoed worden. De financiële draagkracht van onze gemeente kan dit zeker aan, en er zal dan ook tegen het einde van dit jaar een planschadeloket worden opgericht om de eigenaars te ondersteunen met hun dossier. Het is ook zo dat de nieuwe Vlaamse regelgeving waarover N-VA spreekt verre van gefinaliseerd is, we krijgen integendeel signalen dat ze deze tegen houden binnen de Vlaamse regering”, zegt Vertongen.

Dat er nu helemaal niet meer gebouwd kan worden in Beigem en Humbeek is niet het geval. Ongeveer 5 hectare blijft ingekleurd als projectgrond om eventuele maatschappelijke noden (nieuwe school, sportinfrastructuur, …) in de verre toekomst op te vangen. Het gaat om een viertal kleinere versnipperde stukken die door hun ligging eigenlijk aansluiten op bebouwd gebied. “De gemeenteraad keurde gisteren tevens het Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) Beigemveld goed. Dit past in dezelfde visie: dorpskernen dienen versterkt te worden zodat open ruimte gevrijwaard wordt. Alleen zo kunnen we maximaal de open ruimte behouden en tegelijk betaalbare kansen geven aan onze jonge gezinnen en Grimbergenaren die nood hebben aan een sociale (huur)woning. Met dit RUP Beigemveld blijf je als gemeentebestuur bovendien meer hefbomen in handen hebben ten opzichte van de projectontwikkelaar”, sluit burgemeester Mertens af.

• Ruimtelijke ordening
  • Leefmilieu & natuur