Sluikstorten is en blijft een plaag waarmee ook onze gemeente met de regelmaat van de klok dient af te rekenen. De eerste reactie is dikwijls repressief  zoals het plaatsen van (mobiele) camerabewaking of meer doelgerichte patrouilles. Maar er zijn ook andere maatregelen mogelijk.

Zo kan de aanbodzijde op een effectieve manier versterkt worden. In de afgelopen jaren hebben verschillende gemeenten echter bijkomende maatregelen genomen om inwoners de gelegenheid te bieden hun afval – naast de vaste ophaalmomenten – op een reguliere manier te deponeren in “afvalstraten”.  Dit zijn plaatsen waar je glas, papier & karton en PMD gratis kwijt kunt en restafval aan een minimaal bedrag kan droppen in ondergrondse containers. Met zo een afvalstraat op de juiste strategische plaats heeft de potentiële sluikstorter geen reden meer tot sluikstorten. Bovendien krijgen onze inwoners een mogelijkheid om op hun ritme hun afval te beheren (bijvoorbeeld het GFT tijdens de zomer in appartementsgebouw).

Net zoals bij de huidige glasbollen en vuilbakjes kan een aanzuigeffect ontstaan, waarbij mensen hun afval droppen op de plaatsen waar deze infrastructuur aangeboden wordt. Om dit tegen te gaan werkt de gemeente Asse sinds kort met ‘containercoats’, een groene aankleding rond de containers die ontmoedigend werkt ten aanzien van sluikstorten. Het systeem van deze containers werkt onder andere in Asse trouwens via Haviland, waar ook wij een partnerschap mee hebben.
In Asse werden de containercoats gesubsidieerd door OVAM.

Gelet op de vele inbreuken op ons grondgebied, zal Katleen Orinx op de volgende gemeenteraad voorstellen om alvast dit systeem te onderzoeken en concrete proeflocaties en mogelijkheden uit te werken.