Sinds de herinrichting van de Brusselsesteenweg en de heraanleg van het kruispunt Speelbroek -Merodestraat wordt er dagelijks luidop gevloekt in Grimbergen.

De Brusselsesteenweg is een gewestweg en dus werd het kruispunt volledig getekend en ingericht door de beheerder het Agentschap Wegen en Verkeer.
Grimbergen kon als gemeente wel voorstellen doen maar het AWV legde de voorstellen van het Grimbergs College jammer genoeg allemaal naast zich neer.

Het resultaat is navenant.

“Je zou denken dat men de wagens aanspoort om weg te rijden van het centrum maar hier is niets minder waar. Autobestuurders op de Brusselsesteenweg worden aangespoord om via een schoolomgeving het centrum in te rijden en de wagens die uit de Merodestraat komen worden er zelfs toe verplicht. Het is onbegrijpelijk dat de omgeving rond de school de Regenboog zodanig onveilig wordt gemaakt.” zegt Jong CD&V voorzitster Shari HEIJENS.

“Het kruispunt moet aangepast worden uitgaande van de veiligheid rond de school en dat kan al met enkele kleine ingrepen. Wij stellen voor dat bestuurders uit de Speelbroek en uit de Merodestraat op één plaats opnieuw de Brusselsesteenweg kunnen oprijden. Op die manier wordt er een veilige schoolomgeving gecreëerd en rijden de auto’s weg uit de dorpskern in plaats van dat ze ongewild het centrum in moeten rijden zoals nu het geval is” gaat Shari Heijens verder.

“Zo kan er tegemoet gekomen worden aan de veiligheid van schoolgaande kinderen èn eveneens aan de wensen van de automobilisten. En als uit het overleg blijkt dat de Speelbroek dan een éénrichtingstraat moet worden, dan moeten we dat durven overwegen. Dat geeft dan opportuniteiten om de omgeving van de schoolpoort nog veiliger te maken.” vult Kevin Cnop aan.

“Samen met de aanleg van fietspaden in beide richting is dit het haalbaar compromis. En laat compromissen sluiten nu gelukkig net datgene zijn waar onze partij goed in is” besluit Shari al lachend.

Huidige situatie :

Voorgestelde situatie :