De plannen van onze abdijgemeenschap om een micro-brouwerij op te starten binnen de muren van de abdij werden ons 4 maanden geleden meegedeeld.

Als schepen bevoegd voor Cultuur, Jeugd en Erfgoed, wilde Kirsten Hoefs (CD&V) dadelijk de uitdagingen benoemen en aanpakken. Het (mogelijke) verlies van het Fenikshof heeft een te grote impact op onze Grimbergse samenleving om niet meteen aan een oplossing te beginnen werken.

Voor de zomer werd er daarom een eerste maal vergaderd met de werkgroep ‘Toekomst Fenikshof’. Deze werkgroep werd samengesteld met een combinatie van vertegenwoordigers uit alle politieke fracties, het Cultuurcentrum, de gebruikers en de cultuurraad. Dit met het oog op het voorbereiden van een gedragen plan voor de toekomst van ons verenigingsleven.

“In de zoektocht naar een mogelijke alternatieve locatie kwam ik als schepen al snel bij de Charleroyhoeve terecht. Deze historische site is eigendom van de gemeente en dit is de uitgelezen kans om het potentieel ervan ten volle te benutten.” Zegt schepen Hoefs.

Uit historische beelden blijkt dat de Charleroyhoeve lange tijd een gesloten hoeve is geweest, bestaande uit 4 vleugels, waar er nu nog slechts 2 opgebouwd zijn.

Met het heropbouwen van de 2 historische vleugels kunnen we een antwoord bieden op enkele infrastructurele vraagstukken waar we momenteel mee te maken hebben in Grimbergen centrum:

• Jeugdhuis Rafiki komt naar de Charleroyhoeve, centraler en dichterbij het centrum van Grimbergen gelegen.
  • Bijkomende vergaderzalen worden gecreëerd, om op die manier aan alle vragen van onze verenigingen te voldoen.
  • Het ommegangcomité krijgt een bergruimte die aan alle noden voldoet, zodat al hun relikwieën en kostbare kostuums in optimale omstandigheden bewaard blijven.
  • De bloeiende jeugdbeweging KSA, dewelke momenteel in een deel van het ‘oude’ gemeentehuis zitten in de Prinsenstraat krijgen een nieuwe thuis in de Charleroyhoeve, waar ze voldoende ruimte ter beschikking krijgen om hun werking in ideale omstandigheden verder uit te bouwen.
  • Door een verhuis van de KSA, komt er in het ‘oude’ gemeentehuis ruimte vrij, dit gebouw kan vervolgens grondig gerenoveerd worden en een nieuwe functie krijgen.
  • Er is voldoende ruimte voor een grote zaal, voorzien van een uitschuifbare tribune en een keuken, waardoor het verdwijnen van het Fenikshof kan worden opgevangen.
  • Creatieve en vernieuwende projecten krijgen hier ook een plaats.

“Bijkomende ruimte creëren voor het jeugdwerk in Grimbergen centrum is volgens Jong CD&V een ambitieus, realistisch en tegelijkertijd noodzakelijk plan.” Vult jong-CD&V voorzitter Shari Heijens aan.

“We willen van de site aan de Charleroyhoeve het nieuwe kloppende hart maken van het Grimbergse verenigingsleven. Een boeiende en verrijkende combinatie van Jeugd, Cultuur en Erfgoed. De plannen zijn zeer ambitieus en zullen niet van vandaag op morgen gerealiseerd worden. We zullen hiervoor nauw samenwerken met Monumenten & Landschappen. Wij zetten als CD&V resoluut in op deze piste en zullen alle nodige budgetten voorzien in de komende legislatuur.” Stelt Schepen Kirsten hoefs tot slot.